Zasady tworzenia skutecznych dashboardów. Czyli co robić i czego unikać tworząc dashboard ?

Posted on Posted in Dashboard

Tworząc dashboard, zarówno doświadczony projektant, jak i nowicjusz może popełnić kilka błędów. Obszarem, w którym najczęściej dochodzi do pomyłek jest sfera wizualna dashboardu. Wzorowanie się na niewłaściwie zaprojektowanych dashboardach lub nieświadome korzystanie z wbudowanych funkcjonalności Excela, może znacząco pogorszyć skuteczność naszego pulpitu. Na poniższej liście znajdują się podstawowe reguły pomocne przy tworzeniu dashboardu. Dzięki tym zasadą każdy pulpit będzie nie tylko ładnie wyglądał, ale przede wszystkim pomoże swojemu użytkownikowi podejmować skuteczne decyzje biznesowe.

 

1. Pojedyncze elementy dashboardu

- unikaj prezentacji danych na wykresach typu: radarowy, prędkościomierz, pierścieniowy, kołowy, powierzchniowy,wykres typu 3D oraz wykresów, na których będzie prezentowana jednocześnie duża ilość serii. Poza kilkoma sytuacjami tego rodzaju wykresy, poprzez swoją budowę są mało czytelne przez co interpretacja zawartych na nich danych jest utrudniona.

 

- staraj się korzystać z prostych wykresów typu: słupkowy, kolumnowy, punkowy, liniowy, warstwowy, wykres pociskowy, wykresy typu sparkline

 

- dobierz odpowiedni wykres do rodzaju prezentowanych danych i odpowiednio go sformatuj. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

 

2. Dashboard jako całość

- postaraj się aby na dashbordzie nie było ani za dużo ani za mało danych. Użytkownik powinien w przeciągu kilku minut zorientować się w rozmieszczeniu poszczególnych elementów pulpitu oraz zrozumieć płynące z niego informacje. Finalnie dashboard nie powinien zawierać więcej niż 10 wykresów.

 

- unikaj zapychania dashboardu danymi na siłę, tylko po to żeby ładnie wyglądał albo żeby zapełnić puste pole. Pamiętaj że najważniejszym celem dashboardu jest szybkie przekazanie informacji dla osoby podejmującej decyzję.

 

- skonfiguruj opcje drukowania dashboardu. Pulpit powinien być tak skonstruowany, aby można go było wyświetlić bez przewijania na ekranie komputera oraz wydrukować, zazwyczaj na zwykłej kartce A4. Na wydrukowanym dashboardzie powinien znaleźć się nagłówek strony i stopka z informacją o tytule prezentowanych danych, ostatniej dacie aktualizacji danych i ich źródle, aktualnej dacie oraz osobie, która sporządziła dashboard.

 

- postaraj się aby poszczególne elementy dashboardu były ułożone obok siebie z zachowaniem zbliżonych odległości. Użytkownik widząc nachodzące na siebie wykresy lub nierówne odległości pomiędzy nimi skupi się właśnie na nich a nie na analizie danych.

 

- tworząc dashboard myśl o jego finalnych użytkownikach oraz ich potrzebach. Chyba nikt nie chciałby usłyszeć na koniec swojej pracy, że tak na prawdę jego klient oczekiwał czegoś innego.

 

- umieścić najważniejsze informacje w lewym górnym rogu dashboardu, to tam zazwyczaj skupia się wzrok gdy np. przeglądamy stronę www. Od tej reguły są oczywiście odstępstwa jeśli np. użyjemy skrajnie różniących się od siebie wykresów lub kolorów.

 

- użyj odpowiednich formuł albo formatowania aby na dashboardzie nie pojawiały się błędy w komórkach typu #N/D!, #ARG!, #ADR!, #LICZBA!, #NAZWA? itd.

 

- nie stosuj zbyt dużej ilości czcionek i kolorów, całość powinna być spójna i przyjazna w odbiorze

 

- finalny arkusz z dashboardem powinien zawierać 3 skoroszyty: wynik końcowy, dane oraz opis działania i konstrukcji pulpitu

 

- pamiętaj ,że dashboard to nie tylko wykresy, dla tego nie bój używać na pulpicie tabel przestawnych, KPI, formatowania warunkowego czy kształtów

 

- unikaj stosowania na dashboardzie clipartów czy obrazków mających "polepszyć" jego wygląd, nie służą one niczemu a tylko odwracają uwagę.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *