Graficzna prezentacja określonych wartości np. sprzedaży na tle przyjętego planu, może zostać przedstawiona za pomocą wykresów kolumnowych w Excelu. Stworzony w ten sposób wykres tzw. "banded region chart", umożliwia szybkie i skuteczne porównanie osiągniętych wyników, w stosunku do planowanych przedziałów. Prześledźmy zatem jak w kilku krokach zbudować wspomniany wykres.
1. Przygotowanie danych
Aby tworzyć wykres z zaznaczonymi przedziałami, potrzebujemy tabeli, w której znajdą się informacje o wielkości sprzedaży w danym dniu oraz o przyjętych przedziałach. Przyjmijmy, że nasze zestawienie dotyczyć będzie obrotów sklepu odzieżowego w miesiącu grudniu. Sklep spodziewa się największych obrotów w okresie "mikołajkowym", świątecznym i sylwestrowym. Limity dziennej sprzedaż w granicach poniżej 500 zł określone są jako niskie, do 1500 zł "OK" i powyżej 1500 zł jako wysokie.
2. Stworzenie wykresu
Wykres sprzedaży z zaznaczonymi przedziałami tworzymy korzystając z wykresu kolumnowego w wersji skumulowanej.
Aby uzyskać efekt jednolitego tła przedziałów klikamy prawym klawiszem myszki na serie danych i ustawiamy Szerokość przerwy na 0%.
Przyszedł czas na dodanie danych o sprzedaży. W tym celu klikamy w dowolnym miejscu na wykresie, z karty Projektowanie wybieramy ikonkę Zaznacz dane i dodajemy kolejną serię danych o nazwie Sprzedaż i zakresie komórek C2:AG2.
Póki co wykres wygląda dziwnie, ale zaraz to zmienimy. Zaznaczamy serię danych Sprzedaż i w Opcjach serii ustawiamy ją jako Oś pomocniczą z Szerokością przerwy np. 31%.
Po tym zabiegu wykres wygląda znacznie lepiej. Aby dane były wyświetlane prawidłowo, sprowadzamy wartości osi (pomocniczej i głównej) do wspólnych wartości, ustawiając ich maksymalne wartości na liczbę 4000 a następnie usuwamy obydwie osie.
3. Formatowanie wykresu
Wykres jest już gotowy, ale wymaga jeszcze kilku zmian poprawiających jego czytelność. Przede wszystkim należy zmienić kolor tła przedziałów i wykresu, najlepiej stosując do tego odcienie szarości. Następnie usuwamy z wykresu legendę, tytuł oraz elementy osi poziomej - stworzymy je za chwilę po swojemu.
Czasami opcje rozmieszczenia legendy czy tytułu jakie umożliwia Excel, nie spełniają naszych oczekiwań. Warto wtedy wykonać je samemu. W tym celu posłużymy się symbolami dostępnymi dla danej czcionki. Z menu czcionek wybieramy czcionkę Segoe UI, przechodzimy na kartę Wstawianie, klikamy ikonkę Symbol, wybieramy Podzbiór - Kształty geometryczne i wstawiamy 3 razy ikonkę kwadratu do komórki B5.
Następnie ustawiamy pozycję kursora na komórkę B5 (za pierwszym kwadratem) i wciskamy kombinację klawiszy Alt+Enter. Kombinacja ta spowoduje przeskoczenie tekstu do kolejnej linii wiersza. Tą samą czynność powtarzamy za drugim kwadratem. Następnie przy każdym kwadracie, wpisujemy nazwę naszego poziomu sprzedaży (Wysoka, OK, Niska) i ustawiamy kolor każdego z nich, zmieniając kolor czcionki.
Do komórki B3, używając czcionki Segoe UI Light, wpisujemy tytuł wykresu "Sprzedaż w grudniu 2015". Przyszedł czas na umiejscowienie wykresu. Postarajmy się tak ustawić szerokość kolumn wykresu, aby była on równa szerokości kolumn arkusza. W tym celu usuwamy etykiety osi poziomej, zaznaczmy zakres kolumn C:AG i ustawiamy ich szerokość na 28 pikseli. Następnie klikamy na wykres i z karty Formatowanie wybieramy ikonę Wyrównaj - Przeciągaj do siatki. Od tej pory każda zmiana rozmiaru czy położenia wykresu, będzie wiązała się z automatycznym ustawieniem pozycji do najbliżej linii wiesza/kolumny. Ustawiamy szerokość pola Obszaru kreślenia, aby zaczynała się ona w kolumnie C a kończyła w AG.
W kolejnych krokach ustawiamy tło wykresu na przeźroczyste, dodajemy pod słupkami wykresu kolejne dni miesiąca oraz formatujemy wielkość czcionek dla poprawienia czytelności danych.
Korzystając z wykresu szybko dowiadujemy się, w których miesiącach udało nam się zrealizować sprzedaż przekraczającą zakładane poziomy oraz, który sezon sprzedaży możemy uznać za udany a który nie. Gotowy plik do pobrania tutaj.