Opisowy tytuł wykresu utworzony w Excelu

Jak wykorzystać tytuł wykresu w wizualizacji danych

Posted on Posted in wykresy

Wizualizacja danych jest ułatwioną formą przekazu informacji o danych. Aby komunikat, który chcemy przekazać był prosty i zrozumiały, musimy przed wyborem formy prezentacji, odpowiedzieć sobie na jedno bardzo ważne pytanie - Jaką informację chcemy przekazać ? Nie znając odpowiedzi na to pytanie, zmuszamy odbiorcę naszej wizualizacji do samodzielnej interpretacji przedstawionych danych. Zapraszam zatem do zapoznania się z jedną z technik, pomagających wzmocnić przekaz płynący z wykresu.

 

Opisowy tytuł i podtytuł wykresu

Większość tytułów, które widzimy na wykresach brzmi mniej więcej tak: Sprzedaż…, Stany magazynowe…, Udziały w rynku…, Wykonanie… itd. Tytuły te mają jedną wspólną cechę - nie przedstawiają istoty prezentowanej informacji. Innymi słowy, nie mówią odbiorcy wprost, o rezultatach przeprowadzonej analizy a jedynie zdawkowo informują o ogóle prezentowanych danych. Uważam, że nie powinno tak być. Jeżeli odkryliśmy coś w swoich danych, to powinniśmy tym się podzielić. Tutaj właśnie z pomocą przychodzi opisowy tytuł i podtytuł wykresu. Dzięki nim odbiorca wykresu bez problemu zidentyfikuje jego główny przekaz, a co za tym idzie szybciej przyswoi nową informację. Przyjrzyjmy się zatem przykładowi wzmocnienia przekazu wykresu, za pomocą tytułu.

 

Wykres kolumnowy w Excelu

 

Tak wygląda nasz wykres przed zastosowanymi zmianami. Prezentuje on różnicę w popularności serwisów społecznościowych, wśród amerykańskich nastolatków w okresie 2015-2016. Autor wykresu chciał na jego podstawie przekazać, że Snapchat odnotował największy wzrost popularności w badanym okresie. W tym miejscu można by powiedzieć… ale przecież tej informacji wcale nie widać na wykresie. No właśnie, skoro więc znaliśmy cel prezentacji, to warto go odpowiednio wyeksponować. Przyjrzyjmy się zatem wykresowi po zmianach.

 

Zastosowanie opisowego tytułu na wykresie w Excelu

 

Co uległo zmianie? Po pierwsze tytuł. To on jako pierwszy, w opisowy i ciekawy sposób poinformował odbiorcę na jakie dane patrzy. Następnie kolor użyty w podtytule, który w połączeniu z wykresem, szybko zakomunikował najważniejszy przekaz płynący z wykresu.  Ten prosty zabieg sprawił, że nasz wykres spełnił swoje zadanie – w szybki i prosty sposób przekazał informację.

Tworząc opisowe tytuły i podtytuły, warto pamiętać o kilku zasadach ułatwiających ich prezentację:

- najlepiej gdy tytuł jest napisany większą i ciemniejszą czcionką niż podtytuł (rekomenduje odcienie szarości)

- w podtytule lub tytule warto wykorzystać dodatkowe kolory, dla wyróżnienia np. kluczowych danych lub legendy

- opisy w tytułach powinny być wyrównane do lewej górnej strony wykresu (w tym miejscu nasze oczy naturalnie zaczynają czytać)

- tytuł wykresu najlepiej jest zawrzeć w formie zdania opisowego a nie pojedynczej frazy

- w tytule powinna znaleźć się informacja podsumowująca odkrycie, które prezentujemy na wykresie

- podtytułu warto użyć aby pomóc odbiorcy w uzyskaniu odpowiedzi na mogące się pojawić pytania lub aby podkreślić istotne dane

- tytuł wykresu powinien zawrzeć się w przedziale 6-12 słów

 

Kiedy stosować opisowy tytuł i podtytuł

Przedstawiona praktyka znacząco ułatwia zrozumienie wykresu, jednak jej nadużywanie może przynieść odwrotny skutek. Warto pamiętać, że podkreślenie wybranych wniosków na wykresie, może przyćmić pozostałe niuanse, czasami równie istotne dla odbiorcy. Odradzam również stosowanie tej techniki w przypadku jednoczesnej prezentacji większej liczby wykresów np. na dashboardzie. W tym wypadku rozbudowane tytuły mogą stłumić sygnał płynący od poszczególnych KPI. Używanie opisowych tytułów najbezpieczniej jest stosować w przypadku prezentacji wyłącznie pojedynczego wykresu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *